Kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli i wychowawców

  • szkoły, przedszkola, żłobki
  • przepełnione praktyką i ćwiczeniami
  • prowadzone przez doświadczoną kadrę
  • bezpieczeństwo dzieci jest dla nas najważniejsze
  • przemyślany program szkolenia
  • profesjonalny kurs dla profesjonalistów

pierwsza pomoc kursy szkoła nauczyciele złobek przedszkola

Kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli.

Szkolenia z pierwszej pomocy realizujemy dla nauczycieli w całym kraju.

Kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli i pedagogów powinny być szkoleniami o najwyższej jakości.

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka spoczywa na barkach nauczyciela. Oferta dla nauczycieli koncentruje się przede wszystkim na zajęciach, które nawiązują do typowych sytuacji, jakie mogą mieć miejsce w szkole, przedszkolu, na obozie. Szkolenie to wykorzystujemy do realizacji programu również na temat osob dorosłych, gdyż nauka pierwszej pomocy z tych zagadnień stanowi doskonałą podstawę do edukacji na temat ratowania dzieci. Wybór odpowiednich kursów pierwszej pomocy dla nauczycieli to gwarancja uzyskania odpowiedniej wiedzy i umiejętności, które będą wykorzystywane przez nauczycieli do ratowania ich podopiecznych. Szkolenie nauczycieli z pierwszej pomocy przez jednego ratownika, w grupie kilkudziesięciu osób, przez okres 1-2 h, to marnotrawco potencjału ludzkiego, czasu i pieniędzy.

Kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli i pedagogów realizujemy w szkołach.

Nauczycieli szkolą się w swoich szkołach, dzięki temu prowadzimy zajęcia w miejscu, gdzie potencjalnie może dość do tragedii. W późniejszym czasie, gdy trzeba będzie wykorzystać umiejętności nabyte podczas kursu pierwszej pomocy dla nauczycieli i pedagogów, będzie łatwiej działać. Szkoła ze względu na swój charakter, jest idealnym miejscem do realizacji takiego szkolenia. Nauczyciele i pracownicy szkoły mogą po prostu zostać po godzinach pracy, by uczestniczyć w zajęciach.

Nauczyciele mogą szkolić się z pierwszej pomocy w dogodnym dla nich terminie.

Realizując kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli wybieramy takie terminy, by im najbardziej odpowiadały. Szkolimy zarówno od rana, jak i popołudniem, dzieląc kurs pierwszej pomocy na dwa spotkania. Istnieje również możliwość, by zajęcia poprowadzić w sobotę lub ewentualnie w niedzielę.

Wydajemy certyfikaty ukończenia kursów pierwszej pomocy dla nauczycieli.

Tworząc kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli myślimy o tym, by wiedzę tą odnawiać. Badania naukowe, którymi podpiera się Europejska Rada Resuscytacji mówią, że implementacja RKO powinna być nie rzadsza niż raz na 12-24 miesiące. Prowadząc szkolenie bierzemy odpowiedzialność, za to co dzieje się na tym kursie i podpisujemy się pod nim właśnie tym certyfikatem. Nie damy nikomu poświadczenia bezterminowego, bo nie pozwala nam na to aktualna wiedza i doświadczenie. Nie pozwala nam na to sumienie i etyka zawodowa. Kursy muszą być odnawiane najpóźniej raz na dwa lata zgodnie z wytycznymi ERC.

Kursy pierwszej pomocy dla nauczycieli muszą mieć określoną jakość!

Program szkolenia z pierwszej pomocy dla nauczycieli:

  • Ocena przytomności, drożności dróg oddechowych, oddechu u osób dorosłych.

Przytomność określamy poprzez analizę reakcji poszkodowanego na bodźce. Udzielając pierwszej pomocy używamy głosu i potrząśnięć za ramię, a późniejszym etapie bodźca bólowego. Każdej osobie nieprzytomnej należy udrożnić drogi oddechowe poprzez odchylenie głowy do tyłu. Zawsze musimy mieć świadomość, czy pacjent oddycha prawidłowo.

Ćwiczenie polega na wielokrotnym wykonaniu sekwencji czynności: świadomość, drożność, oddech.

  • Omdlenie. Pozycja czterokończynowa.

Omdlenie cechuje się krótkotrwałym epizodem utraty przytomności w sposób nagły. Przyczyny mogą być różne, od szybkiego wstania np. z łóżka, po wysiłek związany z wypróżnianiem się, aż po kwestie kardiologiczne. U dzieci najczęściej jest to długotrwałe przebywanie na słońcu lub w dusznym pomieszczeniu, ew. stres. Ćwiczenie na kursie pierwszej pomocy polega na powtórzeniu wcześniej zdobytych umiejętności oraz wykonaniu uniesienia kończyn dolnych i górnych ku górze celem szybkiego dotlenienia mózgu.

  • Utrata przytomności. Pozycja bezpieczna.

Stan, w którym poszkodowany nie reaguje na zadane bodźce ocenić można jako potencjalną utratę przytomności (ograniczony poziom świadomości). Trzeba postawić granicę między ograniczoną świadomością, a utratą przytomności. Gdy nauczyciel zastaje dziecko leżące na podłodze, bez reakcji na bodźce, oddychające, uznać może to dziecko za nieprzytomne i ułożyć na boku.

Najczęstszym sposobem pomocy osobie nieprzytomnej jest ułożenie na boku, tzw. pozycja bezpieczna. Uczymy na kursach pierwszej pomocy to ułożenie poprzez wykonanie zaproponowanej przez ERC pozycji bocznej. Jest wiele sytuacji, w których można wykorzystać ten schemat działania. Ćwiczenie: powtarzamy nauczone elementy oceny funkcji życiowej, a następnie w praktyczny sposób układamy poszkodowanych na boku.

  • Zatrzymanie krążenia

W pierwszej pomocy uznać można, że nagłe zatrzymanie krążeniowo oddechowe następuje wówczas, gdy stwierdzamy brak oddechu lub oddechy agonalne (nie sprawdzamy tętna). Podczas kursu pierwszej pomocy wychowawca nauczony będzie reagować w sposób szablonowy tj. ocena przytomności, ocena drożności dróg oddechowych i ocena samego oddechu. Postępowanie w przypadku braku oddechu jest  zagadnieniem najważniejszym w kursie pierwszej pomocy, gdyż poszkodowany jest w skrajnie złym stanie i tylko właściwe postępowanie zwiększa jego szansę na poprawę. Wytyczne ERC w tym zakresie są klarowne i wg nich nauczamy na każdym kursie.

Prowadzimy naukę na manekinach Littel Anne, Baby i Junior które w bardzo skuteczny sposób weryfikują właściwy sposób pomagania poszkodowanym.

  • Użytkowanie AED

AED to defibrylator dla laików. Z naszego doświadczenia wynikającego z wielokrotnego sprawdzania kursantów podczas szkolenia, wynika że bez właściwego zapoznania się z urządzeniem AED, amator jest wstanie w właściwy sposób uruchomić i wykonać defibrylację w prawidłowy sposób. My pracujemy nad tym, by było to szybkie działanie. Na szczęście u dzieci AED wykorzystuje się bardzo rzadko. Zwykle nie ma potrzeby.

Pokazujemy jak to wykonać dokładnie i szybko, by nie opóźniać defibrylacji, co jest kluczowe w zatrzymaniu krążenia u osób dorosłych. Podczas kursu pierwszej pomocy uczymy by pedagog zawsze pamiętał, by szukać możliwości, w obrębie działania, użycia AED podczas RKO, szczególnie u osób dorosłych.

  • Tamowanie krwotoków, rany postrzałowe klatki piersiowej.

Krwawienia agresywne powodują szybkie pogorszenie stanu zdrowia. Utratę krwi można dość sprawnie opanować właściwym opatrunkiem. Zajęcia podczas kursu pierwszej pomocy mają za zadanie nauczyć kursantów używania opatrunku uciskowego, różnicowania go od opaski uciskowej, a także zapoznać z pojęciem wstrząsu hipowolemicznego. Podczas kursu pierwszej pomocy przedstawiamy również zastosowanie opatrunku trójstronnego na klatkę piersiową oraz opatrunków hemostatycznych.

  • Resuscytacja niemowląt, dzieci najmniejszych

Używamy specjalnych, najmniejszych manekinów, by w najlepszy sposób nasze kursy pierwszej pomocy odpowiadały potrzebom naszych klientów. Dzieci od urodzenia do pierwszego roku wymagają w szczególności dodatkowej wiedzy, by nie zrobić im krzywdy. Resuscytacja wymaga szczególnej delikatności, wyczucia, a jednocześnie sprawności i konsekwencję.

Zajęcia polegają na ćwiczeniach podczas kursu pierwszej pomocy zasad, umiejętności działania podczas zatrzymania oddechu.

  • Zakrztuszenia oraz zadławienia u dzieci najmłodszych, starszych oraz dorosłych

Zrozumieć ten temat, to zachować spokój. Pierwsza faza działania podczas potencjalnych zadławień to obserwacja, szukanie negatywnych objawów. Nie każde połknięte ciało obce musi stanowić niedrożność dróg oddechowych, a nie każda niedrożność jest całkowita.

Kurs pierwszej pomocy jest tak ułożony, by również ten temat został właściwie przedstawiony. Pokazujemy jak postępować podczas takiej sytuacji, a następnie ćwiczymy najbardziej adekwatną dla klienta kategorię wiekową. Nauczyciele przedszkolni ćwiczą postępowanie z dziećmi starszymi, młode mamy uczą się działania przy niemowlętach.

  • Resuscytacja dziecka od roku do okresu pokwitania

Podczas pierwszej pomocy dzieciom, najtrudniej jest opanować emocje. Uczymy przede wszystkim świadomości, że tylko opiekunowie, rodzice są wstanie szybko i sprawnie pomóc swoim najbliższym. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji twierdzą jasno, że w przypadku udzielania pierwszej pomocy samodzielnie, bez niczyjej pomocy, należy wpierw  przez 1 minutę wykonywać określone czynności, a następnie po upływie tego czasu, jeżeli czynności nie pomogą należy wezwać pogotowie ratunkowe.

Kursanci nauczeni podczas kursu pierwszej pomocy dla nauczycieli, postępowania w zatrzymaniu krążenia i oddechu u dorosłych ćwiczą podobne działanie z dziećmi starszymi. Poznają i opanowują skutecznie i praktycznie, różnice w resuscytacji osób dorosłych i dzieci.

  • Symulacja

Poszkodowany agresywnie krwawi z przedramienia. Kursanci mają wykonać poznaną w czasie kursu pierwszej pomocy sekwencję działań tj. podejście do poszkodowanego, rozpoznanie jego funkcji życiowych oraz tamowanie krwotoku w właściwej kolejności.

Przed kursem pierwszej pomocy dla nauczycieli

Wyobraźmy sobie taką sytuację. W szkole podczas apelu dziecko osuwa się na ziemię. Wszyscy starają się pomóc, zabierają dziecko w cień, unoszą nogi do góry i czekają, aż dziecko się ocknie. Niestety nie ma pożądanego efektu. Kładą na boku i wzywają pogotowie ratunkowe. Mały chłopiec, który leży na ziemi zrobił się blady i zaczyna sinieć. Nikt jednak nie zwrócił na to uwagi gdyż wszyscy są podekscytowani w oczekiwaniu na Zespół Ratownictwa Medycznego. Zresztą i tak nie wiedzieliby jak się zachować, gdyż podczas szkolenia tylko słuchali, a ćwiczył tylko ten, kto chciał. W twojej szkole mogą w ten sposób udzielać pierwszej pomocy! 

Po kursie pierwszej pomocy dla nauczycieli

Jak wyglądałaby podobna sytuacja przy założeniu, że nauczyciel brak udział w naszym kursie? Zapewne taki nauczyciel szybko zauważył chaos, który nastąpił po omdleniu chłopca i podbiegłby sprawdzić, co się stało. Poprosiłby inne dzieci o odsuniecie się, a chłopca leżącego na ziemi szturchnął za ramiona. W przypadku braku reakcji ze strony chłopca, odchyliłby głowę do pozycji „węszącej” udrażniając drogi oddechowe. W ciągu 10 sekund oceniłby, czy to omdlenie. Jeśli to nie było omdlenie, wykonałby natychmiast pięć wdechów, a w razie braku efektu, rozpoczął uciskanie klatki piersiowej 15 razy (dopuszcza się 30). Wykonałby dwa wdechy i powtórzył całą serię cztery razy. Po upływie około poprosiłby kogoś o wezwanie karetki pogotowia, nie przerywając reanimacji.

Nauczymy Cię prawidłowo udzielać pierwszej pomocy podczas kursu dla nauczycieli. Do Ciebie należy decyzja, jak to szkolenie ma wyglądać wybierając odpowiedniego wykonawcę.