Kursy pierwszej pomocy

Oferta kursów pierwszej pomocy dla nauczycieli koncentruje się przede wszystkim na zajęciach, które nawiązują do typowych sytuacji, jakie mogą mieć miejsce w szkole, przedszkolu, na obozie; wśród dzieci oraz młodzieży. 

 

Zagadnienia

Najważniejsze to zakrztuszenia, omdlenia, zasłabnięcia i nagłe zatrzymanie krążenia u dzieci, dodatkowo koncentrujemy się na krwawieniach i opatrywaniu nowoczesnymi materiałami..

Doświadczenie 

  • Gimnazjum w Tarnowie Podgórnym
  • Szkoła Podstawowa nr 12 w Gnieźnie
  • Spark Academy
  • Szkoła Podstawowa w Kamiennej
  • Szkoła Podstawowa nr 1 w Murowanej Goślinie
  • Szkoła Podstawowa nr 2 w Murowanej Goślinie
  • Gimnazjum nr 2 w Murowanej Goślinie
  • Przedszkole "Przystań Odkrywców" w Poznaniu
  • Przedszkole w Czerwonaku
  • Przedszkole w Owińskach
  • Przedszkole "Dzieci Kwiaty" w Poznaniu
  • Przedszkole "Ene due Rabe" w Poznaniu
  • Przedszkole "Kolorowe Listki" w Poznaniu
  • Szkoła Podstawowa w Rogoźnie
  • Liceum Ogólnokształcące w Bolechowie

Przed szkoleniem!

W szkole podczas apelu dziecko osuwa się na ziemię. Wszyscy starają się pomóc, zabierają dziecko w cień, unoszą nogi do góry i czekają, aż się dziecko ocknie. Niestety nie ma pożądanego efektu. Kładą na boku i wzywają pogotowie ratunkowe, niepokojące jest, że mały, leżący chłopiec zrobił się blady, zaczyna sinieć. Wszyscy podekscytowani, nie zwrócili na to uwagi, czekają na pogotowie. Zresztą i tak nie wiedzieliby jak się zachować. W twojej szkole mogą w ten sposób udzielać pierwszej pomocy! 

 

Po kursie!

W szkole podczas apelu dziecko osuwa się na ziemię. Nauczyciel j. polskiego szybko zauważył chaos, który nastąpił i podbiegł by ocenić, co się stało. Odsunął wszystkie dzieci, podszedł do chłopca leżącego i szturchnął za ramiona. Chłopak nie zareagował, odchylił głowę chłopcu do pozycji „węszącej” udrażniając drogi oddechowe, tak jak go uczyli podczas kursu pierwszej pomocy w firmie Medevac. Niestety po 10 sekundach uznał, że chłopak nie oddycha. To nie było omdlenie. Wykonał natychmiast 5 wdechów, a gdy one nie przyniosły efektu, rozpoczął uciskanie klatki piersiowej. Ponieważ był na kilku kursach, dowiedział się i nauczył, że może uciskać klatkę piersiową 15 razy (dopuszcza się 30), wykonał następnie 2 wdechy i tak kontynuował swoja pracę, przez następne 4 serie. Po upływie 2 minut wyciągnął telefon i wezwał karetkę pogotowia, dalej kontynuował rozpoczęte działania udzielania

Formuła szkolenia!

  • Ocena przytomności, drożności dróg oddechowych, oddechu u osób dorosłych.

Przytomność określamy poprzez analizę reakcji poszkodowanego na bodźce. udzielając pierwszej pomocy używamy głosu i potrząśnięć za ramię. Każdej osobie nieprzytomnej należy udrożnić drogi oddechowe poprzez odchylenie głowy do tyłu. Zawsze musimy mieć świadomość, czy pacjent oddycha i w jaki sposób – prawidłowo czy też nieprawidłowo.

Ćwiczenie polega na wielokrotnym wykonaniu sekwencji czynności: świadomość, drożność, oddech.

  • Utrata przytomności. Pozycja bezpieczna.

Stan, w którym poszkodowany nie reaguje na zadane bodźce ocenić można jako potencjalną utratę przytomności (ograniczony poziom świadomości). Trzeba postawić granicę między ograniczoną świadomością, a utratą przytomności. Gdy nauczyciel zastaje dziecko leżące na podłodze, bez reakcji na bodźce, oddychające, uznać może to dziecko za nieprzytomne i ułożyć na boku.

Najczęstszym sposobem pomocy osobie nieprzytomnej jest ułożenie na boku, tzw. pozycja bezpieczna. Uczymy na kursach pierwszej pomocy to ułożenie poprzez wykonanie zaproponowanej przez ERC pozycji bocznej. Jest wiele sytuacji, w których można wykorzystać ten schemat działania. Ćwiczenie: powtarzamy nauczone elementy oceny funkcji życiowej, a następnie w praktyczny sposób układamy poszkodowanych na boku.

  • Użytkowanie AED

AED to defibrylator dla laików. Z naszego doświadczenia wynikającego z wielokrotnego sprawdzania kursantów podczas szkolenia, wynika że bez właściwego zapoznania się z urządzeniem AED, amator jest wstanie w właściwy sposób uruchomić i wykonać defibrylację w prawidłowy sposób. My pracujemy nad tym, by było to szybkie działanie. Na szczęście u dzieci AED wykorzystuje się bardzo rzadko. Zwykle nie ma potrzeby.

Pokazujemy jak to wykonać dokładnie i szybko, by nie opóźniać defibrylacji, co jest kluczowe w zatrzymaniu krążenia u osób dorosłych. Podczas kursu pierwszej pomocy uczymy by pedagog zawsze pamiętał, by szukać możliwości, w obrębie działania, użycia AED podczas RKO, szczególnie u osób dorosłych.

  • Resuscytacja niemowląt, dzieci najmniejszych

Używamy specjalnych, najmniejszych manekinów, by w najlepszy sposób nasze kursy pierwszej pomocy odpowiadały potrzebom naszych klientów. Dzieci od urodzenia do pierwszego roku wymagają w szczególności dodatkowej wiedzy, by nie zrobić im krzywdy. Resuscytacja wymaga szczególnej delikatności, wyczucia, a jednocześnie sprawności i konsekwencję.

Zajęcia polegają na ćwiczeniach podczas kursu pierwszej pomocy zasad, umiejętności działania podczas zatrzymania oddechu.

  • Tamowanie krwotoków, rany postrzałowe klatki piersiowej.

Krwawienia agresywne powodują szybkie pogorszenie stanu zdrowia. Utratę krwi można dość sprawnie opanować właściwym opatrunkiem. Zajęcia podczas kursu pierwszej pomocy mają za zadanie nauczyć kursantów używania opatrunku uciskowego, różnicowania go od opaski uciskowej, a także zapoznać z pojęciem wstrząsu hipowolemicznego. Podczas kursu pierwszej pomocy przedstawiamy również zastosowanie opatrunku trójstronnego na klatkę piersiową oraz opatrunków hemostatycznych.

 

 

  • Omdlenie. Pozycja czterokończynowa.

Omdlenie cechuje się krótkotrwałym epizodem utraty przytomności w sposób nagły. Przyczyny mogą być różne, od szybkiego wstania np. z łóżka, po wysiłek związany z wypróżnianiem się, aż po kwestie kardiologiczne. U dzieci najczęściej jest to długotrwałe przebywanie na słońcu lub w dusznym pomieszczeniu, ew. stres. Ćwiczenie na kursie pierwszej pomocy polega na powtórzeniu wcześniej zdobytych umiejętności oraz wykonaniu uniesienia kończyn dolnych i górnych ku górze celem szybkiego dotlenienia mózgu.

  • Zatrzymanie krążenia

W pierwszej pomocy uznać można, że nagłe zatrzymanie krążeniowo oddechowe następuje wówczas, gdy stwierdzamy brak oddechu lub oddechy agonalne (nie sprawdzamy tętna). Podczas kursu pierwszej pomocy wychowawca nauczony będzie reagować w sposób szablonowy tj. ocena przytomności, ocena drożności dróg oddechowych i ocena samego oddechu. Postępowanie w przypadku braku oddechu jest  zagadnieniem najważniejszym w kursie pierwszej pomocy, gdyż poszkodowany jest w skrajnie złym stanie i tylko właściwe postępowanie zwiększa jego szansę na poprawę. Wytyczne ERC w tym zakresie są klarowne i wg nich nauczamy na każdym kursie.

Prowadzimy naukę na manekinach Littel Anne, Baby i Junior które w bardzo skuteczny sposób weryfikują właściwy sposób pomagania poszkodowanym.

 

  • Resuscytacja dziecka od roku do okresu pokwitania

Podczas pierwszej pomocy dzieciom, najtrudniej jest opanować emocje. Uczymy przede wszystkim świadomości, że tylko opiekunowie, rodzice są wstanie szybko i sprawnie pomóc swoim najbliższym. Wytyczne Europejskiej Rady Resuscytacji twierdzą jasno, że w przypadku udzielania pierwszej pomocy samodzielnie, bez niczyjej pomocy, należy wpierw  przez 1 minutę wykonywać określone czynności, a następnie po upływie tego czasu, jeżeli czynności nie pomogą należy wezwać pogotowie ratunkowe.

Kursanci nauczeni podczas kursu pierwszej pomocy postępowania w zatrzymaniu krążenia i oddechu u dorosłych ćwiczą podobne działanie z dziećmi starszymi. Poznają i opanowują skutecznie i praktycznie, różnice w resuscytacji osób dorosłych i dzieci.

  • Zakrztuszenia oraz zadławienia u dzieci najmłodszych, starszych oraz dorosłych

Zrozumieć ten temat, to zachować spokój. Pierwsza faza działania podczas potencjalnych zadławień to obserwacja, szukanie negatywnych objawów. Nie każde połknięte ciało obce musi stanowić niedrożność dróg oddechowych, a nie każda niedrożność jest całkowita.

Kurs pierwszej pomocy jest tak ułożony, by również ten temat został właściwie przedstawiony. Pokazujemy jak postępować podczas takiej sytuacji, a następnie ćwiczymy najbardziej adekwatną dla klienta kategorię wiekową. Nauczyciele przedszkolni ćwiczą postępowanie z dziećmi starszymi, młode mamy uczą się działania przy niemowlętach.

  • Symulacja

Poszkodowany agresywnie krwawi z przedramienia. Kursanci mają wykonać poznaną w czasie kursu pierwszej pomocy sekwencję działań tj. podejście do poszkodowanego, rozpoznanie jego funkcji życiowych oraz tamowanie krwotoku w właściwej kolejności.